Українська - сучасно і своєчасно! Проект Університету Грінченка

Як відновлюватись від стресів нашим дітям

Війна в Україні порушила відчуття безпеки та призвела до неминучого стресу, психологічні наслідки якого можуть загрожувати здоровому майбутньому як дорослих, так і дітей. Пережитий травматичний досвід може стати причиною розвитку посттравматичного стресового розладу. Якщо стрес має потужну і тривалу дію, наприклад, перебування в окупації, обстріли, часті повітряні тривоги тощо, то ймовірність розвитку посттравматичного стресового розладу зростає. Радує лише те, що психіка дітей і дорослих має неабиякі резерви для відновлення і саморегуляції. Завдяки підтримці рідних і за виконання певних рекомендацій дитина може повернутися до норми навіть після тяжкого досвіду. Одним з основних заходів, що допомагають знизити ризики виникнення ПТСР та покращити загальний емоційний стан кожної дитини, є створення відчуття близькості, звичні щоденні заняття та дії, щире спілкування з дитиною, з однолітками, заохочення до фізичної та розумової активності в ігровій формі, й власне, сама гра.
Тому для реалізації в Україні одного з наймасштабніших проєктів ЮНЕСКО покращення психічного здоров’я та психосоціального благополуччя дітей у місцях їхньої найбільшої концентрації під час літніх канікул, універсальним інструментом для покращення ментального здоров’я дітей було обрано саме настільні ігри. Настільні ігри – це поєднання навчання та розваг, спосіб полегшення і покращення комунікації дітей між собою та з дорослими.


Цей проєкт став можливим завдяки уряду Японії, яким було виділено фінансування ЮНЕСКО для забезпечення ініціативи, що охопила понад 160 000 дітей з усієї України. Безпосередню реалізацію проєкту впродовж п’яти місяців (травень – вересень 2024 року) було покладено на ГО «Батьківська спілка» (мережу батьків та освітян для спільного творення змін в освіті та вихованні) у партнерстві з одним із найбільших українських видавництв настільних ігор «Lord of Boards» (займається перекладом та адаптацією світових настільних хітів від провідних авторів українською мовою).
Механікою проєкту передбачено реалізацію низки заходів. Початково було розроблено комплексну навчальну програму структурованої групової діяльності для майстрів-фасилітаторів і для педагогів (консультантів, психологів, вихователів). Загальна тривалість навчальної програми – 30 годин, спрямована на здійснення дозвіллєвої діяльності з дітьми для зміцнення їх психічного здоров’я та психосоціального благополуччя під час літніх канікул.
Розробкою програми, що містить унікальні методики роботи з настільними іграми, підготовкою необхідних матеріалів та інструментів, а також впровадженням програми займалися:
Даниліна Олена, кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри міжнародної журналістики Факультету журналістики Київського столичного університету імені Бориса Грінченка.
Козумляк Вікторія, директор компанії Lord of Boards (видавництво, магазини настільних ігор), ігропрактик, консультант із використання настільних ігор у освітньо-виховному процесі.
На першому етапі було організовано вертикальне навчання, де майстри-фасилітатори (тренери) проходили навчання і вже далі, маючи усе необхідне методичне забезпечення, ділилися здобутими знаннями з вчителями, психологами, соціальними педагогами, вихователями та керівниками дитячих груп. Основна перевага такого навчання полягала у швидкому та ефективному масштабуванні, що було однією з умов реалізації проєкту. За короткий час (1,5 місяця) було проведено навчання для 202 майстер-тренерів, а згодом за 1,5 місяця навчальну програму у них пройшли 4798 вчителів, психологів, соціальних педагогів, керівників дитячих груп, вихователів.


Після втілення проєкту ГО «Батьківська спілка» провела оцінювання практики настільних ігор у дитячих таборах та позашкільних закладах, у якому брали участь і діти, які безпосередньо грали в настільні ігри (загальне охоплення дітей склало 160 тисяч осіб), і їхні батьки, які долучилися до проєкту. Окрім того, було здійснено дослідження серед майстер-тренерів і тренерів, а також проведено вісім глибинних інтерв’ю з педагогами.
Згідно з отриманими даними, усі педагоги підтвердили, що практика настільних ігор позитивно впливає на різні аспекти розвитку дитини, а особливо на ментальне здоров’я, комунікабельність і соціалізацію. З найбільш помітних реакцій дітей виявлено: налагодження комунікації між дитиною та педагогом; діти активніше проявляють себе в колективі, особливо, якщо дитина сором’язлива; добре підходять для дозвілля під час тривоги/ дощу/ спеки, коли діти мають бути у приміщенні; формат навчання для педагогів у вигляді запису лекцій є зручним, інформації достатньо.
І проєкт, і результати дослідження засвідчили, що настільна гра – це не лише красива яскрава коробочка з картону, як часом помилково вважають. Насправді, – це потужний інструмент, який варто використовувати, як у буденному житті для підтримки свого емоційного стану й розумового відпочинку, так і в процесі навчання; з ним можна допомогти дітям покращити свій психоемоційний стан, легко вивчати й засвоювати щось нове. Досвід використання настільних ігор у навчально-виховному процесі в садочках, школах і закладах вищої освіти доводить, що з настільною грою можна допомогти дітям і підліткам вивчати й засвоювати матеріал, адже все нове, чому мозок створює супротив у звичайному житті, легко, непомітно, із задоволенням засвоюється у форматі гри. Навіть більш дорослі гравці неусвідомлено переходять на позицію дитини, яка дозволяє кожному виявити себе в різних ролях, ситуаціях, подолати бар’єри, страхи, можливу відчуженість, допомагає відкритися і навіть імпровізувати та творчо проявляти своє «Я». Саме у грі відкриваються нові можливості для розширення світогляду, отримання нових знань та емоційного досвіду.

Автори тексту: Олена Даниліна, Вікторія Козумляк
Фото надані ГО «Батьківська спілка»

(Статтю було опубліковано в друкованій версії газети “Вечірній Київ”)