ШАЛЕНИЙ РОЗВИТОК УКРАЇНСЬКОГО ТІК-ТОКУ
TikTok стає популярнішим як в усьому світі, так і в Україні. Якщо ви не чули про цю соціальну мережу, ви живете без Інтернету. Молодь у світі досить активно нею користується. Що ж там із українським контентом?
Спочатку розберемось, що таке TikTok. TikTok – китайський додаток, який дозволяє вам дивитися, створювати та публікувати короткі відео – часто під популярні (за сучасним сленгом – «вірусні») пісні; саундтреки з фільмів, серіалів чи аніме.
У суспільстві дана платформа асоціюється із підлітковим контентом. І частково це правда. Згідно з дослідженням «The State of Tiktok in Ukraine 2021», основною аудиторією в Україні є жінки віком від 13 до 24 років (51, 23%). Також є велика кількість користувачів від 13 до 17 років (38, 15%).
Проте недооцінювати цю соціальну мережу не варто – навіть політики створюють там акаунти. Наприклад, президентка Молдови Майа Санду під час виборів опублікувала відео, на якому готує. І досі багато країн досить обережно ставляться до даної платформи через ймовірні проблеми з конфіденційністю. Експрезидент США Дональд Трамп хотів навіть заборонити мережу, тому що вона «становить загрозу національній безпеці Америки».
У світових блогерів є таке явище як «хауси» – коли тіктокери орендують квартиру, живуть разом і знімають відео про себе та своє життя. У цьому плані революційним в Україні є проєкт halas.ua. До речі, вони так себе і називають – «українська ТікТок-революція», тому що хочуть витіснити російський контент з цієї соцмережі. Ініціатор ідеї – студент Данило Гайдамаха під ніком chornobrovyi.
В одному з інтерв’ю хлопець прокоментував свій вибір: «Там зараз уся молодь. Наша молодь – це завтрашній день України. Якою буде вона, такою буде Україна. А вона буде такою, який контент вона споживає сьогодні. (….) Твоя присутність як українця там – необхідна. (…..) Треба впрягатися там, де сьогодні сидить покоління, на яке ти хочеш мати вплив».
У телефонному інтерв’ю нашому виданню вибір ТікТоку, як однієї з мереж, на якій треба поширювати український контент, коментує контент-мейкерка, відеографиня і ТікТок-машина – Ангеліна Ломакіна:
«Акаунт у Тіктоці це зовсім інша аудиторія. Коли ми починали, у нас була мета – поширити медіаграмотність і критичне мислення на більш молодшу аудиторію. Тому що молодша аудиторія інші формати сприймає. Ми (прим. ГО «Детектор Медіа») теж хотіли стати медіа, які використовують ТікТок для того, щоб створювати контент веселий, емоційно заряджений, який ненапряжно зможе допомогти нам поширювати ідеї медіаграмотності і, можливо, залучити молодь до того, щоб споживати контент більш свідомо».
- У чому головна різниця між веденням Youtube-каналу та TikTok-акаунту?
- В усьому. Це й формат, тому що там (у TikTok) формат більш концентрований, у YouTube можна розлогіше пояснити. У Тіктоці треба більш емоційну подачу давати, можна дозволити собі щось таке, що на YouTube менш собі дозволиш. Серйозну, суспільно-політичну тематику у Тіктоці просувати складно, на Youtube це зробити легше. Це дві зовсім різні платформи і зовсім різний контент готується. Дуже зрідка у мене таке буває, що є якась тема, яку можна нарізати з Youtube на TikTok, тоді я це роблю. Але це рідкість.
- Оцініть україномовний сегмент ТікТоку від 1 до 10.
- Якщо за потенціалом, то я би поставила усі 10 балів, тому що український Тікток зараз розвивається шалено, якісного контенту стає все більше. Як навчального, так і гумористичного. В українській мережі зараз великий тренд на все українське та, що важливо – україномовне. Українській ТікТок в цьому плані також в тренді, тому я дуже кайфую з того, що зараз відбувається в українському сегменті ТікТоку. Дуже потужний розвиток.
- Які проблеми є в українському TikTok?
- Креатори свідомо йдуть на жертви. Тобто, коли вони роблять україномовний контент, вони розуміють, що не матимуть такого охоплення і аудиторії так швидко, як російськомовні, але це не значить, що її не буде. Просто треба більше попрацювати, довше і в плані більше зусиль. Я основну проблему бачу d тому, що часом українська ТікТок-блогосфера є агресивною. Я розумію, що у людей є позиція, є бажання просувати доволі прогресивні меседжі (проти російської агресії, патріотизм і т.д), але, як на мене, не можна уподібнюватись людям, які створюють цю агресію. Я розумію біль цих креаторів, але, як журналістка, не поділяю їх способів створення такого агресивного контенту.
- Як, на вашу думку, можна популяризувати українське у Тіктоці?
- Просто треба робити класно. Як показує практика прекрасної групи Go_A, яка вийшла у чарти в Spotify.. Є практика світових акторів, спортсменів, науковців. Так само і ТікТок-креаторів, які живуть в Україні і роблять контент українською. При цьому, ніхто не знає, що вони живуть в Україні. Якщо робити класно, рано чи пізно ви досягнете успіху. Звичайно, і такі банальні речі, як робити те, в що вірите, не зупинятись, але треба просто робити. У нас купа класних ютуберів, які раніше були не популярні, а зараз виросли до мільйонників чи стотисячників. Наприклад, «телебачення Торонто» – у них сотні тисяч переглядів, але вони йшли до цього кілька років.
Все ще думаєте, що ТікТок – мережа для лише дитячого контенту? Ангеліна Ломакіна з вами не згодна: «Тікток вже є й розважальним, і навчальним. Сталося це, коли він став не лише платформою Musical.ly, якою був раніше. Туди одразу прийшли так звані експертні блогери, і вони одразу зрозуміли, що Тікток – така платформа лайтова, саме ед’ютейнментом (прим. журналістський формат, у якому присутня і розважальна, і навчальна складова) і треба брати людей. Тікток вже давно є такою платформою: там і психологи продають свої курси, і SMM-ники навчають, історики, соціологи, політологи.. Роблять сценки, танцюють. Я сама це роблю за рахунок монтажу, танців, співів, жартів доношу свої меседжі. Тобто, це вже є такою платформою».
TikTok працює за алгоритмом «улюбленого». Він враховує час перегляду кожного відео, коментарі та репости – і цього вже достатньо, аби створити картину зацікавленостей людини. Приміром, якщо ви обожнюєте котиків, ваша стрічка буде забита ними. Любите футбол – ось вам новини спорту. Обожнюєте стендап – тримайте.
Так само, як і в будь-якій соціальній мережі, споживання контенту в TikTok треба контролювати.
Чим більше заглиблюєшся в TikTok, тим сильніше бачиш, що ця платформа є своєрідною картиною інтересів. Це як телебачення, що формується для кожного окремо – зі своїми новинами, експертами, ток-шоу і так далі. Але, обережно: TikTok може показувати вам «правильні» відео (або принаймні такі, які на вашу думку є правильними). Потрібно лише не дати себе поглинути найпопулярнішим трендам, а споживати контент усвідомлено.
А можна створювати тренди, бути частиною становлення українського сегменту цієї соціальної мережі. Україномовні продукти мають великий шанс бути на вершині, якщо робити трендом українське. Навіть у TikTok.
Лоліта Божко,
cтудентка Інституту журналістики Університету Грінченка