Українська - сучасно і своєчасно! Проект Університету Грінченка

Marry me: кайдани чи квіти?

У сучасному світі фраза «Ти вийдеш за мене?» – чоловіче кліше, про яке мріє бодай більшість жінок. В столичному музеї історії Києва 8 грудня 2017 року розпочалась тематична виставка з  усім відомою назвою «Marry me».

Зайшовши в залу, перше, що ми бачимо – це кітчові двошарові картини у жанрі 3 D, відчути сенс яких можна за допомогою стерео-окулярів. Заплющивши праве око, ти побачиш чоловіка, а якщо ліве – жінку. А тепер розплющ обидва,  магія розвіюється і в тебе перестає двоїтись в очах!

« Чоловік зображений у вигляді жінки, тому що в кожній жінці закладено чоловіче начало, твердий характер і можливо тому нам художник саме так це і зобразив » – ділиться враженнями 25-річна відвідувачка Олександра Рудакова. 

Йдемо далі, бачимо 2 скульптури з епоксидної смоли, одна наповнена   кайданами зсередини, а інша – квітами. Цікавий контраст, все як і в житті. Художниця наче натякає: тільки тобі обирати, яким буде твій шлюб.

Обертаєшся, і ось за тобою прозорі двері. Так-так, не дивуйтесь, це як портал в подружнє життя. Людину обрав, а так мало про неї знаєш. Двері або розбивай, або ж відкривай.

Тут ти відчуваєш, яким може бути  життя після весілля, поєднуючи в собі бажання, агресію, страх, впевненість, експресивну еротичність, витончений кіч, ніжність, ошатну самоіронію чи  пасторальний авангард.  Глядачам надається безмежна свобода у тлумаченні сенсів, кольорів та форм. Опису художниці не надають, окрім винятків.

« Ось тут бардак такий, ніби  молодята вже встигли посваритися. Така виставка змушує задуматись, що весілля – це не тільки квіточки і романтика,  але й щось глибше» – розповідає Олександра.

З одного боку романтичне фото з так званим принцом у спортивному костюмі і викладене серце не зі свічок, а з пляшок, обмотаних яскравими світодіодними гірляндами. Інша сторона барикади надає макет гарбуза як символ відмови сватам.

Мистецтво  стало відповіддю 26-тьох українських художниць на постійні дискусії в західних та українських медіа, які в останні роки з новою силою виникають навколо питання рівності чоловіка та жінки, а також їх подружнього життя.

« Одруження для сучасної жінки не означає так багато як раніше. Вона може досягати інших цілей, крім того емансипована жінка може сама пропонувати одружитися. Я як феміністка, зловила себе на думці, що  це вже не так страшно, а тим паче я вже це робила» – наголошує 27-річна Лілія Тулупенко, учасниця геофеміністичної майстерні.

Поруч з квітковими картинами, помічаємо жінку без обличчя як символ байдужості до обраниці. 

І ось ми дібрались до кінця виставки, де знаходимо цікавий арт під назвою «Фантом». Тут тематика весілля  перевтілюється на підсвідомий шлюб з соціальним медіа тілом. Наче плівки заплутались між собою і почали затягувати до себе людину. Тобто наскільки кінематограф й медіа формує в нас стереотипи та впливає на наш світогляд.

За легковажною інтонацією деякі картини приховують важливі теми, але жодна з робіт не претендує на абсолютну серйозність. Когось роботи можуть вразити, декого шокувати, або ж насмішити – але байдужими залишать навряд чи.

Автор тексту та фото: Катерина Литвиненко 

Instagram: www.instagram.com/kate_lytvynenko_